Oberoende recension

Recension av SEB

Publicerad av

TransferHero

Senast uppdaterad

mars 12, 2020

Publicerad

mars 12, 2020

SEB, eller Skandinaviska Enskilda Banken, är en av Sveriges största banker och har en drygt 160-åriga historia. SEB är onekligen en väletablerad bank med ett heltäckande serviceutbud, men hur står sig egentligen SEB för att skicka pengar utomlands?

SEB är en av Sveriges största banker och de betjänar årligen drygt 400 000 små till medelstora företag och fyra miljoner privatpersoner.

Banken grundades redan år 1856, drygt 160 år sedan, av André Oscar Wallenberg, men då under namnet Stockholms Enskilda Bank. Det var Stockholms första privata bank och en av de tidigaste affärsbankerna i Sverige. Det skulle dock dröja tills 1972, i samband med ihopslagningen med Skandinaviska Banken, som dagens SEB kom till. Idag ägs och kontrolleras en betydande del av SEB av familjen Wallenberg genom ägarbolaget Investor AB.

SEB är knappast en liten nischbank, utan de har ett heltäckande utbud av banktjänster som i sin tur delas in i fyra olika affärsområden: (1) Stora företag och finansiella institutioner, (2) Företag och privatkunder, (3) Liv och Investment Management, samt (4) Baltikum.

Verksamheten är som mest utbredd i Sverige och i Baltikum (Estland, Lettland och Litauen), där SEB bedriver så kallad universal banking. I Danmark, Finland, Norge och Tyskland har man även en betydande verksamhet, om än inte lika omfattande. Därtill har man även ett tiotal representantkontor världen över.

Med allt detta sagt, hur står sig SEB när det kommer till internationella överföringar?

Vi på TransferHero har gett SEB ett dåligt betyg för deras avgifter och växelkurser för internationella betalningar. Att överföra pengar internationellt med SEB tar även relativt lång tid, vanligtvis flera dagar, vilket även det drar ner betyget.

Varför får SEB ett så pass dåligt betyg när det kommer till utlandsbetalningar?

Svaret är ganska enkelt: SEB är inte specialiserade på internationella betalningar och de har betydligt högre overhead-kostnader än flera nischaktörer, såsom TransferWise eller WorldRemit, vilket innebär att de inte kan konkurrera med deras priser.

Detta betyder dock inte nödvändigtvis att SEB är ett dåligt alternativ. Deras avgifter och växelkurser är skäliga, om än inte billigast, och de är en trygg och säker aktör.

Vi på TransferHero tycker dock att det finns bättre alternativ, framför allt om du värdesätter att betala mindre i avgifter och att kunna motta dina pengar snabbare.

Vill du ha det svart på vitt?

Jämför SEB med andra aktörers priser i realtid här.




🏅
#7 på TransferHero
SEB är rankad 7 av 8 leverantörer. Se topplistan
1.8/5 på TrustPilot
Baseras på 56 röster. 11% av användarna ger SEB 5 i betyg, 77% 1 i betyg.
🏢

Grundat: 1856, Stockholm

Huvudkontor: Stockholm, Sverige

Anställda: 16 000+

Valutor:

Volym:

Vad vi gillar med SEB

  • En av Sveriges största och äldsta banker
  • Ett tryggt och säkert alternativ

Vad vi ogillar med SEB

  • Ej speciellt konkurrenskraftiga priser. Finns billigare alternativ
  • Inte sällan lång väntetid hos kundservice
  • SEB:s huvudfokus är inte internationella överföringar
screenshot på SEBs startsida

Bild på SEBs startsida

Skicka pengar med SEB i 4 enkla steg

Följ dessa steg för att skicka pengar med SEB på ett ögonblick

  1. Steg 1
    Identifiera dig med Mobilt BankID

  2. Steg 2
    Fyll i dina uppgifter

  3. Steg 3
    Bekräfta dina uppgifter

  4. Steg 4
    Skicka in din ansökan om att bli kund

Genomgång av SEBs betyg

Läs hur vi betygssatt utifrån våra fyra kriterier: avgifter & växelkurs, trovärdighet & säkerhet, användarvänlighet, och kundnöjdhet

Avgifter & växelkurs

2/5
2/5
0/1
1/1
0.5/1

Poängen ovan används för att beräkna SEBs betyg för kriteriet avgifter och växelkurs, för vilken SEB får 4.2/10 i betyg.

SEB har fått 4,2/10 i betyg för sina avgifter och växelkurser. Att betyget är så pass lågt beror på att de sällan är det billigaste alternativet och att dears avgifter och växelkurser endast ibland är konkurrenskraftiga.

Detta betyder dock inte att deras avgifter är skyhöga och deras växelkurser är katastrofala. Det det betyder är däremot att deras priser är OK, men att det finns bättre alternativ.

Avgifter

Att skicka pengar utanför Sverige som privatperson kostar följande med SEB:

  • SEPA-betalning*: 0 SEK
  • EU-reglerad betalning**: 0 SEK
  • Övriga betalningar: 50 SEK

*En SEPA-betalning är en betalning i euro (alltså från EUR till EUR) inom EU- och EES-länderna (Monaco, San Marino och Schweiz).

** En EU-reglerad betalning är en överföring från SEK till en mottagare inom EES (EU + Norge, Island och Liechtenstein) där IBAN och BIC angivits på ett korrekt sätt.

Som du märker så är deras prissättning snårig och svår för gemene man att förstå. Den fullständiga prislistan, som kan hittas här hos SEB (https://seb.se/privat/aktuella-priser) är dessutom betydligt längre än så.

I korta drag kan deras avgifter sammanfattas enligt nedan:

  • Betalning från SEK till EUR: 0 SEK
  • Betalning från EUR till EUR: 0 SEK
  • Betalning från SEK till land utanför Europa: 50 SEK

Växelkurs

Som regel gäller det att banker tjänar pengar på internationella betalningar för att de erbjuder en växelkurs som är sämre än den marknadsmässiga växelkursen. SEB är inget undantag.

SEB adderar helt enkelt en marginal på den marknadsmässiga växelkursen, vilket innebär att du som kund erhåller en sämre växelkurs än den kurs som SEB köper respektive säljer en viss valuta till. Hur stor denna marginal är är svårt att säga, men som regel är marginalen som störst på mindre "populära" valutor. De mest likvida valutorna, som dessutom används till världshandel, exempelvis USD, EUR och GBP, är marginalen som lägst på. För mindre omsatta valutor, exempelvis Sydafrikansk rand (ZAR) är marginalen på växelkursen desto högre.

Hur mycket kostar växelkursen dig?

Jämför SEB:s växelkurs mot de andra aktörerna på marknaden i vår jämförelsetjänst för att ta reda på vilket som är det bästa alternativet för dig att skicka pengar på. Du hittar den här.

Ett av SEB:s kontor

SEB:s kontor i Arenstaden i Solna utanför Stockholm.

Trovärdighet & Säkerhet

2/2
2/2
4/4
1/1
1/1

Poängen ovan används för att beräkna SEBs betyg för kriteriet trovärdighet & säkerhet, för vilken SEB får 10/10 i betyg.

SEB har fått full pott när gällande bankens trovärdighet och säkerhet.

Till och börja med så är banken fullständigt licensierade och auktoriserad av Finansinspektionen (FI). Dessutom är de betrodde av ett stort antal kunder (fler än fyra miljoner privatkunder och hundratusentals företag) och de grundades för drygt 160 år sedan och anställer över 16 000 medarbetare.

SEB är tveklöst ett säkert och tryggt alternativ för dig som kund, men inte nödvändigtvis säkrare än andra aktörer. Deras mångåriga historia visar dock prov på ett starkt track-record.

Användarvänlighet

1.6/2
0.8/2
0.4/1
0.8/1
0.5/1

Poängen ovan används för att beräkna SEBs betyg för kriteriet användarvänlighet, för vilken SEB får 5.4/10 i betyg.

SEB:s betyg gällande bankens användarvänlighet kan bäst förklaras med begreppet spridda skurar. I vissa avseenden är användarvänligheten god, medan i andra avseenden lämnar den mycket att önska.

Exempelvis är deras hemsida enkel att använda, såväl på datorn som på mobilen eller surfplattan.

Dessvärre så tar det tid att bli kund hos SEB och det är relativt tidskrävande att konfigurera en överföring (internationell betalning). När en överföring väl har konfigurerats och skickats så tar det dessutom flera dagar för mottagaren att mottaga pengarna, även om det undantagsvis kan gå snabbare än så.

Kundnöjdhet

1.8/5
0/2
0/2

Poängen ovan används för att beräkna SEBs betyg för kriteriet kundnöjdhet, för vilken SEB får 2/10 i betyg.

På TrustPilot har SEB 1.8/5 i betyg, baserat på 56 röster. Nedan följer ett urval av åsikter som några användare på TrustPilot tycker om SEB.

5-stjärniga recensioner (11% av recensionerna)

  • "Snabb och trevlig service, nedanstående kommentarer är helt obefogade. MVH Företagskund i Stockholm"
  • "Öppet dygnet runt och för det mesta alltid väldigt hjälpsamma och tar sig tid."
  • "Får alltid utmärkt hjälp av kunniga bankkvinnor och män med kundens bästa i fokus."

1-stjärniga recensioner (77% av recensionerna)

  • "Otroligt dåligt bemötande."
  • "Horribelt lång väntetid för kundtjänst i telefon, både som företag och privatperson. Inte ovanligt med 4 timmar. Ska ni nedmontera fysiska bankkontor och sluta hantera kontanter kan ni väl återinvestera några kronor i kundtjänst över telefon och internet. När man väl kommer fram är servicen undermålig. Sanslöst frustrerande."
  • "De var grymma när de var nya med sin bank per telefon och internet, men sedan har det bara gått utför."
SEB skärmdump mobilapp iPhone XR
SEB i din ficka

Ladda ner SEBs mobilappar

SEB:s tjänster finns tillgängliga i din smartphone via deras appar för iOS (iPhone) och Android. Deras iOS-app har 3,6/5 i betyg, baserat på 776 röster och deras Android-app har 4,0/5 i betyg, vilket är baserat på 11 145 röster. Jämfört med SEB:S betyg på TrustPilot så är dessa betyg betydligt bättre.

Vi på TransferHero tycker att SEB:s appar fungerar väldigt bra och att de faktiskt trumfar deras hemsida på datorn vad det gäller enkelhet och tydlighet. Anledningen till att apparna inte har högre än 3,6 och 4,0 i betyg tror vi till viss del beror på att användare ger apparna ett lägre betyg på grund av att de är missnöjda med SEB:s tjänst och inte nödvändigtvis missnöjda med appen i fråga.

Historien bakom SEB

SEB grundades som sagt redan år 1856 (åtminstone den bank som sedan kom att bli SEB) av André Oscar Wallenberg. När banken först öppnade var det dock under namnet Stockholms Enskilda Bank, men år 1972 – drygt 100 år senare – slogs banken ihop med Skandinaviska Banken och den ihopslagna banken gavs namnet Skandinaviska Enskilda Banken (SEB).

Wallenberg-familjen äger än idag en betydande del av banken genom investmentbolaget Investor AB.

SEB är hos många känd som Sveriges främsta företagarbank och som en företagarvänlig bank. Detta är ingen slump. SEB skriver själva att de ända sedan starten "vägletts av en övertygelse om att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld". Håller du med?

SEB:s första bankkontor, år 1856 i Stockholm

SEB:s första bankkontor, år 1856 i Stockholm

FAQ: vanliga frågor om SEB

Läs de vanligaste frågorna om SEB

Det är det absolut. Vi har gett SEB full pott för deras trovärdighet och säkerhet då de uppfyller alla våra högt ställda krav.

Vår rekommendation är att vända dig till en nischleverantör. Det är billigare och det går snabbare. För att inte tala om att kundnöjdheten är högre. SEB:s priser är långt ifrån hutlösa, men varför inte välja en specialiserad leverantör som är bättre ur så gott som alla avseenden?

Enkelt! Använda vår jämförelsetjänst för att hitta det billigaste pengaöverföringsföretaget för din nästa överföring.

Andra alternativ till SEB

Nedan listas de alternativ till SEB som fått högst betyg av TransferHero.

TransferWise bakgrundsbild

TransferWise

TransferWise är ett innovativt penningöverföringsf...

9.4
/10
TransferGo bakgrundsbild

TransferGo

TransferGo är en digital överföringslösning, urspr...

9.0
/10
CurrencyFair bakgrundsbild

CurrencyFair

CurrencyFair är en marknadsplats för internationel...

8.9
/10
WorldRemit bakgrundsbild

WorldRemit

WorldRemit är ett innovativt pengaöverföringsföret...

8.6
/10
Nordea bakgrundsbild

Nordea

Nordea är en nordisk bank- och finanskoncern som h...

5.7
/10
Handelsbanken bakgrundsbild

Handelsbanken

Handelsbanken är en av Sveriges största banker och...

5.3
/10